Η εκμάθηση μιας δεύτερης ή και τρίτης ξένης γλώσσας από μικρή ηλικία αποτελεί ένα σημαντικό πλεονέκτημα για το παιδί, τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον. Η ιταλική γλώσσα, με τη μουσικότητα, τη λογική γραμματική της και τη συγγένειά της με τα ελληνικά, αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή. Πότε όμως είναι η κατάλληλη στιγμή να τη διδαχθεί ένα παιδί; Ποια είναι τα οφέλη και ποιες οι δυσκολίες σε σύγκριση με την εκμάθηση από ενήλικες;
🟢 Οφέλη της εκμάθησης ιταλικών από μικρή ηλικία
- Ενίσχυση γνωστικών λειτουργιών
Η επαφή με μια δεύτερη ή τρίτη γλώσσα ενισχύει τη μνήμη, τη συγκέντρωση και την ευελιξία της σκέψης. Τα παιδιά που μαθαίνουν ξένες γλώσσες τείνουν να έχουν καλύτερες επιδόσεις και σε άλλα, όπως τα μαθηματικά τη μουσική κλπ. - Φωνολογική ευαισθησία και σωστή προφορά
Τα παιδιά κάτω των 10 ετών έχουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να μιμούνται ήχους με ακρίβεια, γεγονός που οδηγεί σε πολύ πιο αυθεντική προφορά και φυσικό ρυθμό ομιλίας. - Καλλιέργεια διαπολιτισμικής συνείδησης & κουλτούρας
Μέσα από την εκμάθηση της ιταλικής, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον ιταλικό πολιτισμό, τη μουσική, την κουζίνα και την ιστορία, διευρύνοντας έτσι τους ορίζοντές τους. - Επαγγελματικές προοπτικές στο μέλλον
Η γνώση ιταλικών μπορεί να ανοίξει πόρτες στον τομέα του τουρισμού, της τέχνης, της μόδας, της μουσικής, της γαστρονομίας και της σπουδές σε ιταλικά πανεπιστήμια.
🔴 Δυσκολίες που ενδέχεται να προκύψουν
- Περιορισμένο λεξιλόγιο στην πρώτη γλώσσα (μητρική)
Αν ένα παιδί δεν έχει αναπτύξει επαρκώς τη μητρική του γλώσσα, η εισαγωγή μιας δεύτερης ή τρίτης μπορεί να προκαλέσει προσωρινή σύγχυση ή καθυστέρηση στην έκφραση. - Έλλειψη κινήτρου
Αν η εκμάθηση γίνεται χωρίς διασκέδαση και χωρίς σαφή στόχο, τα παιδιά μπορεί να χάσουν το ενδιαφέρον τους εύκολα. - Έλλειψη έκθεσης
Αν η ιταλική γλώσσα περιορίζεται μόνο στο μάθημα, χωρίς επαφή στην καθημερινότητα (βιβλία, κινούμενα σχέδια, αλληλεπίδραση), τότε η πρόοδος μπορεί να είναι πιο αργή.
🟠 Διαφορές με την εκμάθηση από ενήλικες
- Τα μικρά παιδιά "μαθαίνουν παίζοντας", χωρίς συνειδητή γραμματική αναγνώριση, αλλά με εσωτερίκευση της γλώσσας.
- Οι ενήλικες & τα πιο μεγάλα παιδιά βασίζονται στη λογική και στη σύγκριση με τη μητρική γλώσσα, μαθαίνοντας πιο γρήγορα γραμματικούς κανόνες, αλλά δυσκολεύονται στην προφορά και στην αυθόρμητη παραγωγή λόγου.
- Τα παιδιά δεν φοβούνται τα λάθη, γεγονός που τα βοηθά να μιλούν ελεύθερα. Οι ενήλικες συχνά νιώθουν άγχος ή ντροπή.
🔵 Η ηλικία των 11-12 ετών η ιδανική για δεύτερη ξένη (Άποψη του italika.gr)
Η ηλικία των 10-12 ετών θεωρείται συχνά μια κατάλληλη στιγμή για τη διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας όπως και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (Γυμνάσιο). Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητα η πιο ιδανική από γλωσσολογικής άποψης. Η άποψη του italika.gr:
- Έχει ήδη αποκτήσει ευχέρεια στα ελληνικά αλλά και στα αγγλικά (τείνει να ολοκληρώσει την αγγλική γλώσσα και δεν θα υπάρχει σύγχυση με την ιταλική ).
- Έχει αναπτυχθεί η ικανότητα συγκέντρωσης και ακουστικής μνήμης αλλά και η αφομοίωση κανόνων μέσω διαβάσματος.
- Παραμένει ενεργή η νευροπλαστικότητα του εγκεφάλου για εκμάθηση νέων ήχων, δομών και συντακτογραμματικών εννοιών.
Συνεπώς, εάν το παιδί έχει ήδη μια καλή βάση στα αγγλικά και δείχνει ενδιαφέρον ή δεκτικότητα, η ηλικία των 11-12 ετών είναι συνήθως ιδανική για την έναρξη ιταλικών.
✅ Συμπεράσματα
Η εκμάθηση ιταλικών από μικρή ηλικία μπορεί να προσφέρει στο παιδί πολύτιμα εφόδια πολιτισμικά και επικοινωνιακά. Τα οφέλη θα είναι μακροπρόθεσμα και ουσιαστικά αλλά με σωστή καθοδήγηση.
Τριανταφύλλου Ευστάθιος
Καθηγητής Ιταλικών
● Περισσότερα άλλα θέματα & για την Ιταλία θα βρείτε στο Blog (Εδώ!) και δωρεάν Ασκήσεις (Εδώ!) .
● Αν είστε ευχαριστημένοι από την σελίδα μας, θα μας βοηθούσε πολύ αν αφήνατε την εμπειρία σας και ένα θετικό σχόλιο στη σελίδα μας στο Google! (Εδώ !)
No comments.